HotelEger2

turizmus2

Balvany

royal2015

ogh

„ADATVÉDELMI RÉMÁLMOK – FÓKUSZBAN A NAIH ELJÁRÁSAI, BÍRSÁGAI, ÉS A JOGSZERŰ ADATKEZELÉS LEHETŐSÉGEI”

Menedzserképző Központ IV. Adatvédelmi Konferencia

2015. március 19. (csütörtök)
Budapest, Danubius Hotel Gellért

Az esemény részvételi díja: 27 000 Ft + áfa

A szervező a résztvevők részére vendéglátást és térítésmentes parkolást biztosít.

!Egy szervezettől több fő regisztrációja esetén 22 000 Ft + áfa a díj

A rendezvény végén az UtazzItthon.hu felajánlásával egy két fő részére szóló, két éjszakás, pécsi wellness szállásutalvány kerül kisorsolásra a résztvevők között.

12.40 – 13.10
Regisztráció
13.10 – 13.20 Moderátori megnyitó
Dr. Freidler Gábor ügyvéd, adatvédelmi szakértő, Freidler Ügyvédi Iroda
13.20 – 13.50 A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) vizsgálatai és határozatai a követeléskezelői és a direkt-marketing szektorban
A NAIH 2014-ben számos követeléskezeléssel, internetes adatgyűjtéssel foglalkozó céget vizsgált, és a piacot meghökkentő bírságokkal zárta le az eljárásokat. Szintén újdonság volt, hogy a NAIH a „korai” vizsgálataihoz képest rendkívüli alapossággal, informatikai szakértő bevonásával tárta fel az ügyeket – melyek java része bíróság előtt van. Mi indokolta a szektorok átfogó vizsgálatát, és ami ennél is fontosabb: mi alapján dönti el a NAIH, hogy mely céget vizsgálja? Végezetül: mely szempontok szerint bírságol a Hatóság?
Dr. Szabó Endre Győző elnökhelyettes, NAIH
13.50 – 14.20 A NAIH határozatainak tanulságai az adatkezelők számára: azaz hogyan lehet elkerülni a vizsgálatot, és ha már „benne vagyunk”, mi a teendő?
A NAIH immáron betöltötte a harmadik évét, és vitathatatlan, hogy 2014-ben igen aktív volt. Talán minden adatkezelő és adatfeldolgozó számára nyilvánvaló, hogy oda kell figyelni a NAIH-ra, nem árt óvatosnak lenni – ennek pedig a jogszerű adatkezelés a legbiztosabb módszere. De mi történik akkor, ha az adatkezelő jogellenesen kezel személyes adatot? Hogyan értékelhető a jogi kockázat? Mi a teendő akkor, ha tudjuk, a NAIH vizsgálata várható?
Dr. Zárdai Zoltán ügyvéd, Zárdai Ügyvédi Iroda
14.20 – 14.40 A NAIH által végzett adatvédelmi audit
Az új törvény egyik legjelentősebb jogintézménye az adatvédelmi audit. Ennek során az adatkezelők kérhetik a Hatóságtól, hogy vizsgálja meg az adatkezelésüket, és arról mondjon véleményt. Mi a NAIH audit előnye, és mi a hátránya? Garancia egy eredményes audit arra, hogy az adatkezelőnek nem kell a későbbiekben tartania a Hatóságtól? Mi történik, ha a Hatóság jogellenes adatkezelési elemet tár fel, és azt az adatkezelő nem orvosolja? Végezetül még egy fontos kérdés: mennyibe kerül?
Dr. Révész Balázs főosztályvezető, NAIH
14.40 – 15.10 Jogos üzleti érdekek kontra adatvédelem. A NAIH kritikája.
Az adatvédelmi szabályokat az adatkezelők egy része értetlenül szemléli, és a gazdaságos, eredményes működés gátját látja benne – holott nem kellene ennek így lennie. A piaci szereplőket ugyanakkor a jelenlegi szabályozás gátolja, és egyelőre hazánkban még nem terjedt el az a szemlélet, amely szerint az üzleti érdek is lehet jogalapja az adatkezelésnek. Kérdés, hol vannak ennek a lehetséges alkalmazási területei? Mennyiben gátolja a piaci szereplőket a szigorú adatvédelmi szabályozás, és indokolt-e ez? Szükség van-e a szabályozás reformjára, és ha igen, mely területeken?
A NAIH kritikája: mennyiben tekinthető következetesnek a jogalkalmazás, ide értve a bírságolási gyakorlatot is? Valóban segítik a piac „tisztulását” a NAIH eljárásai, bírságai? Mit tehet a NAIH a „nagy” adatgyűjtőkkel szemben (pl. Google, Facebook)?
Dr. Freidler Gábor ügyvéd, adatvédelmi szakértő, Freidler Ügyvédi Iroda
15.10 – 15.40 Kávészünet
15.40 – 16.10 Személyes adatok a követeléskezelési eljárásban: a hitelezők adataival kapcsolatos problémák, a követeléskezelők adatgyűjtése, az adatok frissítése, új adatok feltárása. Az adatok jelentősége a követeléskezelés során, az adatkezeléssel, adatgyűjtéssel kapcsolatos gyakorlati problémák. Lehetséges adatforrások.
A 2014-es évben a NAIH egyik kiemelt vizsgálati területe a követeléskezelés volt. Több céget vizsgált a NAIH, és ezen vizsgálatok rendszerint igen magas bírsággal zárultak. Sokan arról beszélnek, hogy a NAIH által elvárt szempontok szerint nem is működhetne a követeléskezelési tevékenység. Mi igaz ebből? Milyen eszközei lehetnek a követeléskezelőnek az adatok gyűjtésére?
Bódizs Kornél vezérigazgató, InHold Zrt.
16.10 – 16.40 Adatok az online marketingben: a pontos „célzás” lehetőségei, eszközei, és hatása a reklámok hatékonyságára. Adatok a neten, és felhasználásuk reklámozási célra, a potenciális ügyfelek elérésére.
A direkt marketing folyamatosan visszatérő problémája az adat. Honnan szerezhetünk adatot, amelyet legálisan, és hatékonyan felhasználhatunk reklámozási célra? Hogyan tudunk adatbázis építeni, és hogyan érdemes megszólítani saját ügyfeleinket?
Berényi Konrád közgazdász, internetes marketing tanácsadó
16.40 – 17.10 Egy bank ügyfelekkel kapcsolatos kockázatai, és ezek csökkentésének lehetőségei személyes adatok és ellenőrzések útján. Adatgyűjtések és elemzések, döntéshozatali mechanizmusok a kockázatok értékelésében, okmányok másolása, kamerák.
A bank „veszélyes üzem” adatvédelmi szempontból, hiszen nagyon sok, nagyon érzékeny adatot kezelnek – olyan adatokat, amelyekre az érintettek, a bankok ügyfelei is vigyáznak, és elvárják, hogy adataik biztonságban legyenek. Sok esetben a bank kénytelen mélyebben kutakodni az érintettek adataiban, elsősorban azért, hogy a kockázataikat mérsékeljék – ez pedig az érintettnek is érdeke, hiszen ügyfélként fontos számára az, hogy a bankja a lehető legkisebb kockázat mellett működjön.
Dr. Dósa Imre belső adatvédelmi felelős, Budapest Bank Zrt.
17.10 – 17.40 Az érintettek jogai és érvényesítésük, párbeszéd az érintettel
Mit tehet az érintett, ha úgy érzi, jogellenesen kezelik, gyűjtik személyes adatait? Mit érdemes tennie, ha mielőbb el akarja érni a jogellenes adatkezelés megszüntetését? Ugyanez az adatkezelői oldalról: hogyan érdemes kommunikálni az érintettekkel annak érdekében, hogy a panaszaikat „házon belül” tartsuk, és megelőzzük a NAIH eljárását?
Dr. Barán-Kalász László ügyvéd, Dr. Barán-Kalász Ügyvédi Iroda
 17.40 – Programzárás
 

 

A programváltoztatás jogát a Menedzserképző Központ fenntartja!

Egy évvel ezelőtt gondolhattuk, hogy adatvédelmi szempontból nincs új a nap alatt, a NAIH 2014-ben mégis hozott számos újdonságot – szektorokon átívelő vizsgálatokat indítottak, a korábbiakhoz képest nagy számban hoztak elmarasztaló határozatokat, a bírságok összege pedig emelkedett. Míg korábban elvétve, kirívó jogsértés esetén került sor hét számjegyű büntetés kiszabására, a tavalyi évben számos határozatban szerepelt több milliós bírság. Aztán 2014 végén, karácsony előtt a Hatóság kiszabott egy tízmilliós büntetést is – története során másodszor.

Miért fontos ez? Korábban öt millió forint fölé csak akkor ment a bírság, ha a jogsértés kirívó volt. Ezúttal viszont egy a piacon ismert és elismert cég kapta a legmagasabb összegű büntetést, olyan vállalat, amelynek működése egy elem kivételével rendben volt, amely együttműködött a Hatósággal, és ami már a vizsgálat során megszüntette a jogsértést. Mi ebből a tanulság? Nos, annyi mindenképpen, hogy senki sincs biztonságban: hiába gondoljuk, hogy az adatkezelésünk rendben van, a NAIH könnyen talál jogellenes elemeket, és ez könnyedén eredményezhet milliós büntetést, és az adatkezelés megszüntetését.

A NAIH új jogalkalmazó szerv, a joggyakorlata még mindig formálódik. Éppen ezért fontos minden adatkezelő számára az, hogy megértsük a működését, a szempontjait, és felkészüljünk egy esetleges vizsgálatra. Ennek egyik eszköze, ha megismerjük a vizsgálati módszereit, szempontjait, és azokat az eszközöket, amelyekkel egy ellenőrzés során védekezni tudunk.

A konferencia első része teljes egészében a Hatóság eljárására, eszközeire, szankcióira összpontosít. A NAIH elnökhelyettese és főosztályvezetője mutatják be a hatósági szempontokat, amelyekre két, az adatvédelmi jogban szakértő ügyvéd - mindketten vettek már részt a Hatóság eljárásában, vizsgált szerv képviselőjeként - válaszol.

A rendezvény másik részében olyan szektorok képviselői szólalnak meg, amelyek a Hatóság „célkeresztjében” állnak, aminek szereplői elszenvedtek számos komoly bírságot. Választ kapunk arra, hogy mennyiben alkalmazható piaci körülmények között az Infotv., és arra is, hogy vajon működhetnek-e cégek olyan keretek között, melyet a NAIH is jogszerűnek ítél. Végezetül ne feledkezzünk meg az érintettről, hiszen a Hatóság eljárásainak kiváltó oka a legtöbb esetben egy érintettől származó panasz. Ha megtanuljuk házon belül kezelni ezeket a panaszokat, azzal akár megelőzhetjük a NAIH eljárását is.

A konferencia mindenkihez szól, aki adatokat kezel. Teljesen mindegy, hogy ezek az adatok ügyfelekhez, adósokhoz, ellenérdekű felekhez kapcsolódnak: ha valaki adatot kezel, akkor tartania kell attól, hogy a jogellenes adatkezelést számon kérik rajta. Abban pedig senki sem lehet biztos, hogy adatkezelése jogszerű – sőt, biztosak lehetünk abban, hogy minden adatkezelésben vannak buktatók. Találjuk meg ezeket, és tanuljuk meg megszüntetni őket – vagy éppen sajátítsuk el, hogyan lehet együtt élni velük.